Saturday, February 25, 2012

NASIB SAUDARA KITA DI SYRIA.

Posted by UPP DPMZ On 12:02 AM 1 comment


Syria merdeka dari penjajahan Perancis pada 1945, dan telah diperintah oleh anak bangsa Syria sendiri sehingga zaman Hafez Al-Assad yang telah memerintah selama 32 tahun dan diikuti oleh anaknya iaitu Basyar Al-Assad yang telah memerintah negara itu selama 11 tahun.

Hafez Al-Assad berpegang pada ajaran Syiah Nusairiyah yang menyimpan perasaan dengki terhadap rakyatnya daripada golongan Muslim Sunni. Kerajaan Syria dilindungi dan didokong secara sulit oleh Iran yang terkenal dengan fahaman Syiah, bahkan hafez sendiri merupakan seorang pelampau Syiah.

Syria terdiri dari tiga puak iaitu 6 peratus darinya merupakan Syiah Alawie,  10 peratus lagi beragama kristian manakala 84 peratus daripadanya dari golongan Muslim Sunni.


KRONOLOGI

Revolusi di Syria bermula disebabkan oleh sekumpulan kanak-kanak yang berumur 13 tahun dalam lingkungan 28 orang yang telah menconteng sesuatu di dinding sekolah mereka.

Apa yang ditulis oleh kanak-kanak ini ialah "RAKYAT MAHU JATUHKAN KERAJAAN". Dalam masa yang sama slogan ini telah dilaungkan oleh negara-negara jiran Syria yang lebih awal mengalami revolusi. Hal ini amat ditakuti oleh kerajaan syria dan dengan segera merekan mengambil tindakan.

Apabila hal ini telah diketahui oleh pasukan keselamatan Syria, mereka menangkap kanak-kanak tersebut dan yang amat menyedihkan, mereka telah disiksa dengan cara yang kejam iaitu dengan mencabut kuku kaki dan tangan mereka.

Manakala kerajaan pula meletakkan syarat sekiranya ingin kanak-kanak tersebut dibebaskan, rakyat perlu memberi wanita-wanita dikalangan mereka untuk dinikahi oleh puak-puak kerajaan ini. Perkara ini merupakan suatu yang amat menghinakan bagi rakyat Syria, lantas berlakulah revolusi di Syiria sehingga ke hari ini.

KEZALIMAN

1) Dalam masa 42 hari sejak bermulanya revolusi, diberitakan seramai 4000 rakyat Syria telah terbunuh.

2) Seramai 39000 rakyat cedera dan mereka dibiarkan begitu sahaja tanpa sebarang rawatan.

3) Satu peristiwa di mana seramai 19 orang doktor di hospital dan 40 orang pesakit di hospital tersebut dibunuh oleh tentera Assad di wilayah Doma.

4) 9000 rakyat Syria ditahan oleh pasukan tentera Basyar Al-Assad.

5) 413 orang rakyat telah syahid di dalam penjara.

6) Wanita-wanita diculik dan dibawa ke tempat yang tidak diketahui. Mereka telah dirogol di hadapan abang, ayah, anak dan ahli keluarga mereka. Sebelum dirogol, mereka digari terlebih dahulu.

7) Seorang ukhti bernama Zainab Al-Husni dari Hims, di Madinah Khalid Al-Walid telah ditangkap dan mahu diperkosa oleh tentera Assad. Akan tetapi beliau bertindak melawan tentera tersebut. Akibatnya beliau dibunuh dan telah dipotong 4 kerat. Anggota badan yang dikerat itu dimasukkan ke dalam plastik lalu dicampakkan ke hadapan keluarga beliau.

8) Mengucapkan TAKBIR merupakan sesuatu yang tidak disukai oleh tentera zalim ini, apatah lagi bagi Assad sendiri.

9) Ucapan Syahadah ditukar kepada nama Basyar Al Assad laknatullah.

10) Basyar Assad  juga daripada kelompok Syiah yang terkeluar daripada Islam dan mengharuskan untuk membunuh golongan daripada Muslim Sunni. 84% daripada posisi kepimpinan Regim Basyar Assad dipelopori oleh kaum keluarganya sendiri. Tiada posisi bagi golongan Sunnah Wal Jamaah, Kezaliman terhadap wanita dan kanak-kanak terlalu dasyat melebihi Israel.

PERANAN KITA SELAKU MUSLIM YANG MENGAKU BERSAUDARA.

* Mendoakan saudara kita di Syria dan seluruh negara Islam.

* Menghulurkan bantuan kepada mereka dari segala segi.

* Memainkan isu tentang Syria bagi menyedarkan saudara kita yang lain tentang kezaliman yang sedang bergelora di bumi Syria,

* Menyebarkan berita sebenar tentang apa yang berlaku di Syria.

Ingatlah wahai saudaraku, Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wasaalam bersabda yang bermaksud:

"Barang siapa yang mengambil tahu hal orang islam yang lain, maka mereka bukaanlah dari kalangan kami."


"SAUDARA KITA DI SYRIA"

Saudaraku...
Kau ditindas...
Kau dizalimi...
Kau disakiti...
                                                                                     
Setiap sendu tangisanmu...                                                     
Setiap jerih pekikmu...
Setiap titis darahmu...
Setiap sakit di badanmu...
Kami sama-sama merasai...
Kau saudara kami...
Kau ahli keluarga kami...
Kita semua ibarat Sebatang tubuh...
Kiri dicubit, kanan terasa...

Percayalah saudaraku...
Nusrah Allah sentiasa bersamamu...
Semangat juangmu mengalir dalam jiwa-jiwa kami...
Ayuh bersama kita selami penderitaan,,
Saudara kita di bumi Syria...

1 comments:

assalamualaikum..apakah maksud hadis

"Barang siapa yang mengambil tahu hal orang islam yang lain, maka mereka bukaanlah dari kalangan kami."

Sahabat