Dasar Perjuangan
Perjuangan
Islam merupakan warisan Nabi SAW terhadap umatnya. Perjuangan ini wajib
dilaksanakan sehinggalah Allah memberikan kemenangan Islam dan berakhirnya
dengan Hari Kiamat. Maka dasar perjuangan Islam ini adalah berpandukan kepada
al-Quran dan as-Sunnah sebagaimana yang dibawa oleh baginda SAW yang bermaksud:
“Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara, jika kamu berpegang kepada
kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan sesat iaitu kitabullah (al-Quran) dan
sunnah nabi-Nya (as-Sunnah).” – Imam
Malik dalam kitab muwatta’
Justeru,
dasar perjuangan Islam adalah al-Quran dan as-Sunnah. Perjuangan Islam adalah
untuk mendaulatkan Islam di atas muka bumi ini dengan meletakkan Islam adalah
matlamat hidup. Abu Musa al-As’ari meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda :
“Sesiapa yang berjuang untuk meninggikan kalimah Allah, maka dia
berjuang di jalan Allah.” – Bukhari dan
Muslim
Perjuangan Ini Memerlukan Usaha Yang Besar
Perjuangan
Islam tidak hanya berlegar sekitar hati dan akal semata-mata iaitu tidak cukup
hati meyakini dan mengambahkan ilmu sahaja, bahkan perjuangan Islam memerlukan
kepada gerak kerja yang besar. Hal ini demikian kerana sirah Nabi SAW
menunjukkan bahawa peperangan banyak berlaku di zaman Nabi SAW berbanding
dengan para nabi yang lain, bahkan zaman sebelum Nabi SAW tidak berlaku
peperangan melainkan peperangan di zaman Nabi Daud, iaitu antara kepimpinan
Islam di bawah Talut menentang Jalut.
Dr Raghib
As-Sarjani menulis di dalam kitabnya yang berjudul “Lasna Fi Zaman Abrahah”
menyedarkan umat Islam bahawa kemenangan serta pertolongan Allah bagi mereka
yang melakukan gerak kerja ke arah kemenangan Islam. Dan inilah sunnatullah
bagi umat Nabi SAW di akhir zaman ini berdasarkan firman Allah yang bermaksud :
“Wahai orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, maka
Allah akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” – Surah Muhammad : 7
Di zaman
Nabi Nuh, tidak berlaku peperangan, mereka yang ingkar ditenggalamkan. Kaum
Nabi Lut yang ingkar dibinasa dengan diterbalikkan bumi disebabkan perbuatan
keji yang dilakukan. Firaun dan tenteranya yang mahu membunuh Nabi Musa dan
pengikutnya, ditenggelamkan oleh Allah SWT di laut Merah. Begitu juga di zaman
para nabi sebelum nabi SAW. Bahkan sebelum kebangkitan Nabi SAW, Allah menjaga
manusia daripada pihak yang zalim seperti peristiwa Tentera Abrahah yang
dihancurkan oleh Allah dengan burung Ababil apabila mereka mahu menghancurkan
Kaabah. Tidak berlaku peperangan. Namun selepas kebangkitan Nabi SAW, siri-siri
peperangan mula tercetus demi menjaga hak da maruah umat Islam sebagai tindak
balas kepada pihak yang melakukan kezaliman dan memerangi Islam. Bermula dengan
peperangan Badar al-Kubra, Uhud, Khandak, pembukaan Mekah dan seterusnya.
Disebabkan
itu, mesti difahami bahawa perjuangan ini memerlukan kepada usaha dan gerak
kerja yang besar. Tanpa usaha dan gerak kerja, maka kita adalah golongan yang
kalah, rugi dan tertolak. Bahkan Imam an-Nawawi dalam kitab Riyadhus Salihin
meletakkan dalam bab pertama berkaitan ikhlas mengenai dengan melakukan usaha
dan gerak kerja berdasarkan kepada riwayat Abu Hurairah bahawa Nabi SAW
bersabda yang bermaksud :
“Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada tubuh jasad kamu dan
paras luaran kamu, akan tetapi Allah memandang kepada hati kamu dan perbuatan
kamu.” – Muslim
Maka,
keikhlasan dalam bersama-sama dengan Islam mestilah dengan hati yang ikhlas dan
melakukan gerak kerja ke arah mendaulatkan Islam sebagaimana yang disebut oleh
Hassan Hudaibi :
“Tegakkan negara (Islam) dalam hati-hati kamu, nescaya ia akan
tertegak di bumi (tempat) kamu.”
Kemestian Memiliki Fikrah Yang Jelas
Antara
salah satu ciri gerakan Islam sebagaimana yang dinyatakan oleh Ustaz Idris
Ahmad dalam kitab “Panduan Usrah” ialah gerakan Islam tersebut memiliki fikrah
Islam yang jelas. Apa yang dimaksudkan dengan fikrah yang jelas ialah mampu
menyampaikan apa isi dan intipati perjuangan Islam tersebut.
Ramai
yang mampu berkata Islam dari sudut syakal atau rupa luaran. Mereka bercerita
berkenaan pembinaan masjid yang cantik, namun tiada pengisian seperti tazkirah
dan kuliah-kuliah dalam masjid tersebut. Mereka membicarakan keadilan yang
dituntut oleh Islam, namun mereka membuang hukuman jenayah dalam Islam
berkenaan hudud dan qisas. Mereka membicarakan membela golongan miskin namun
mereka menggunakan sistem kewangan konvensional yang mengandungi unsur riba.
Sedangkan Allah menyatakan bahawa mereka yang melakukan riba adalah mereka
diperangi oleh Allah dan rasul-Nya sebagaimana dalam Surah Al-Baqarah ayat ke-279.
Disebabkan
itu fikrah ini mesti dibentuk agar mereka yang memasuki Islam memahami
perjuangan Islam. Perjuangan Islam bukan menjanjikan kemewahan harta dan
kerehatan di dunia, bahkan Islam menjamin keadilan di dunia dan akhirat namun
kesusahan dan cabaran mesti dilalui. Sebab itu lihat betapa kukuhnya perjuangan
di zaman Nabi SAW kerana para sahabat memasuki Islam bukan untuk mendapatkan
kemewahan walaupun ketikan mereka dalam musyrik mereka hidup dengan kemewahan
namun apabila memeluk Islam mereka ditimpa kesusahan dan papa kedana.
Diriwayatkan dalam sebuah hadis yang bermaksud :
“Sesungguhnya kami (sahabat yang mengadu) dimuliakan di zaman kami
dalam keadaan musyrik, namun apabila kami beriman (memeluk Islam) maka kami
dihina (oleh pihak musyrikin yang dahulu memuliakan kami).” Lalu Nabi SAW
bersabda : “Sesungguhnya aku diperintahkan (sehingga kini) untuk memberikan
keampunan (bersabar) dan jangan kamu berperang.” – An-Nasai
Pangliman
Solahuddin Al-Ayubi juga sebelum membebaskan Baitul Maqdis daripada jajahan
Tentera Salib, beliau membersihkan dahulu al-Azhar dan Mesir daripada pengaruh
Syiah. Dan ini merupakan prioriti utama yang diletakkan oleh beliau agar
tentera umat Islam yang mengikuti beliau untuk membebaskan Baitul Maqdis
memiliki akidah yang bersih dan fikrah yang jelas. – Dr Raghib as-Syarjani :
kitab ‘as-Syiah; Nudhal Am Dhalal?’
Kita Bukan Pemula Dan Juga Pengakhir; Kita Adalah Rantai Perjuangan
Rantai
perjuangan adalah penyambung perjuangan generasi terdahulu agar perjuangan diteruskan
sehinggalah ke generasi yang mendatang. Justeru, perjuangan ini bukan satu
ciptaan baru atau rekaan terbaru, bahkan dasar adalah tetap namun teknikel dan
uslub adalah mengikut kesesuaian semasa dalam memenangkan Islam.
Pengajaran
yang cukup cantik dapat diambil dalam peristiwa Isra’ dan Mikraj iaitu konsep
‘mendapatkan nasihat daripada orang lama’ sebagaimana apabila Nabi SAW mendapat
perintah awal iaitu solat 50 waktu namun apabila mendapat nasihat daripada Nabi
Musa, akhirnya solat hanya difardhukan sebanyak 5 waktu dalam masa yang sama
pahala adalah berlipat kali ganda.
Hal ini
menjadi satu adab dalam perjuangan iaitu nasihat kerana Islam itu agama yang
berbentuk nasihat sebagaimana yang dinyatakan oleh Nabi SAW. Hal ini demikian
kerana generasi lama yang telah membawa perjuangan ini memiliki pengalaman dan
kemahiran. Pengalaman dan kemahiran inilah merupakan benda yang penting dalam
perjuangan Islam.
Saidina
Mu’awiyah berkata yang bermaksud : “Tidak dinamakan sebagai bijaksana
melainkan orang yang memiliki pengalaman.”- Bukhari. Rujuk karangan Dr
Ali Muhamad as-Sallabi dalam kitab ‘Fiqh an-Nasr Wa at-tamkin Fi al-Quran
al-Karim’, m/s 369
Kepimpinan Yang Dikehendaki
Perjuangan
ini mesti digerakkan sebagai berjemaah iaitu memiliki kepimpinan. Tidak ada
istilah perjuangan individu atau bebas daripada kepimpinan jemaah. Saidina Umar
al-Khattab menyebut :
“Tidak dinamakan Islam melainkan (diperjuangankan) secara
berjemaah, dan tidak dikira berjemaah melainkan wujudnya kepimpinan dan tidak
dinamakan kepimpinan melainkan dengan ketaatan.” – Sunan ad-Darimi
Maka
kepimpinan yang ada mestilah membawa perjuangan ini berdasarkan kehendak Islam.
Tidak lari daripada syariat dan bertentangan dengan syariat. Ini juga yang
diucapkan oleh Saidina Umar ar-Khattab yang menyambung ucapannya di atas dengan
menyebut :
“Sesiapa yang memimpin kaumnya berdasarkan asas fiqh (panduan
Islam) maka kehidupan (secara Islam) baginya dan kaumnya, dan sesiapa yang
memimpin kaumnya tanpa merujuk fiqh (Islam), maka kecelakaan baginya dan
kaumnya.” – Sunan ad-Darimi
Dr Jamal
Madhi dalam kitabnya yang berjudul ‘al-Qiadah al-Muatthirah’ menyebutkan
bahawa antara isi kandungan khutbah pertama Saidina Usman bin Affan apabila
dilantik menjadi Khalifah yang ke-3 ialah :
“Kamu sekalian lebih memerlukan pemimpin yang adil daripada
pemimpin yang (sekadar) berkata-kata.” – Abu Daud
Dan
konsep kepimpinan yang dikehendaki ini ada disebutkan secara jelas di dalam
Al-Quran :
-
Surah An-Nisa’ : 58 : melaksanakan amanah
kepada ahlinya dan menjalankan hukuman dengan adil di antara manusia
-
Surah An-Nisa’ : 59 : Ketaatan kepada
Allah dan rasul-Nya adalah mutlak. Ketaatan kepada kepimpinan tidak mutlak
iaitu apabila dalam konteks maksiat, maka tidak wajib ditaati. Pemimpin yang
disebut ‘ulul amri’ adalah dari kalangan orang yang beriman kerana
terdapat kata ganti diri ‘kamu’ bagi bagi perkataan ‘orang yang beriman’ di
awal ayat. Dan orang yang beriman di sini ialah mentaati Allah dan rasul-Nya
iaitu melaksanakan amanah dan keadilan sebagaimana dalam ayat ke-58. Segala
permasalahan dikembalikan dan rujuk kepada al-Quran dan as-Sunnah.
-
Surah An-Nisa’ : 60 : Penafian daripada
Allah terhadap mereka yang mendakwa mengatakan beriman kepada Islam dalam masa
yang sama menjalankan hukum taghut. Bermaksud, kepimpinan yang melakanakan
sebahagian hukum Islam dan sistem taghut bukanlah yang dikehendaki oleh Islam.
Hal ini demikian Islam dan taghut adalah 2 benda yang berbeza yang tidak boleh
bersatu. Justeru, mereka yang mengambil sistem taghut bukanlah pemimpin yang
melaksanakan hukum Islam.
-
Surah An-Nisa’ : 65 : Allah menjelaskan
bagaimana konsep kepimpinan dalam Islam iaitu dengan mengikuti sebagaiamana
yang telah ditunjukkan dan dihukumkan oleh Nabi SAW, dan tidak berasa berat
dalam melaksanakannya. Dan Allah juga menyatakan tidak beriman sehingga
mengambil Nabi SAW sebagai hakim, menunjukkan ketegasan bahawa kepimpinan
mestilah mengikuti apa yang telah Nabi SAW tunjukkan.
Wallahu
a’lam
Disediakan oleh :
Muhamad Zuhaili Saiman
Pengerusi Felo MANHAL PMRAM 2012
Rujukan :
1- Fiqh an-Nasr Wa at-Tamkin Fi al-Quran al-Karim, Dr Ali Muhamad
as-Sallabi, cetakan Dar al-Makrifah
2- Riyadhus Salihin, Imam an-Nawawi, cetakan Dar as-Salam
3- Al-Idarah Fi ‘Asr ar-Rasul, Dr Hafeez Ahmad ‘Ajaj al-Karami,
cetakan Dar as-Salam
4- As-Syiah; Nudhal Am Dhalal?, Dr Raghib as-Syarjani, cetakan Aqlam
5- Majalah al-Azhar, keluaran Rejab 1433 H / Jun 2012
6- Pemuda Islam Yang Berjuang ; siri 1 & 2, Muhamad Zuhaili Saiman
Sumber : manhal-pmram
0 comments:
Post a Comment