Hudud
Hudud dari sudut bahasa ialah sempadan,
batasan atau larangan. Sehubungan itu istilah hudud adalah luas, kesemua yang
disuruh serta larangan dalam Islam merupakan hudud Allah SWT iaitu batasan yang
manusia tidak boleh melampaui serta mencerobohnya. Disebabkan itu mereka yang
tidak mengikut batasan-batasan dalam Islam disebut sebagai orang yang melampaui
batas. Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Demikianlah
hudud (yang dinyatakan oleh) Allah maka jangan kamu melampauinya.” - Surah Al-Baqarah : 229
Hudud dari sudut syarak ialah sebagaimana
menurut majoriti ulama ialah hukuman yang telah ditentukan oleh syarak, samada
ia melibatkan hak Allah atau hak hamba. Menurut Mazhab Hanafi pula ialah
hukuman yang ditentukan bersifat wajib dilaksanakan kerana ia merupakan hak
Allah SWT.
Namun begitu, kedua-dua pihak bersepakat
bahawa hudud merupakan hukuman yang telah ditentukan oleh syarak. Dan penentuan
tersebut merupakan tetap dan wajib dilaksanakan tanpa mengubahnya serta
menggantikan dengan hukuman yang lain.
Pihak yang berautoriti dan mempunyai
kuasa untuk menjalankan serta mengizinkan perlaksanaan hudud adalah merupakan
tanggungjawab ketua negara.
Jenayah-jenayah Yang
Dikenakan Hukuman Hudud
Berdasarkan kepada definisi hudud
mengikut syarak, majoriti ulama meletakkan 8 kategori jenayah yang dikenakan
hukuman hudud iaitu :
1- Zina
2- Peminum arak
3- Qazaf (melemparkan tuduhan
zina)
4- Mencuri
5- Menyamun
6- Murtad
7- Pelampau (kumpulan yang
keluar melawan pemerintah yang adil dan tidak melaksanakan kewajipan kerana
mentakwil hukum berkaitan secara menyeleweng serta mempunyai kekuatan)
8- Qisas (bunuh balas ke atas
pembunahan secara sengaja)
Adapun dalam Mazhab Hanafi, hudud
dikenakan ke atas 5 kategori jenayah berikut :
1- Zina
2- Qazaf
3- Peminum arak
4- Peminum minuman yang
memabukkan
5- Mencuri
Mazhab Hanafi tidak memasukkan hukuman ke
atas jenayah murtad, qisas dan pelampau kerana ia mempunyai ruang pengampunan.
Justeru, jika terdapat pengampunan maka hukuman hudud tidak dikenakan. Adapun
bagi jenayah menyamun pula, Mazhab Hanafi memasukkan ia dalam kategori mencuri.
Dan Mazhab Hanafi membezakan hukuman hudud bagi peminum arak dengan minuman
yang memabukkan kerana mereka mengkhususkan arak bagi perahan dari anggur
manakala air yang memabukkan selain perahan dari anggur bukan dalam kategori
arak namun ia diasingkan ke dalam kategori minuman yang memabukkan.
Pembahagian Golongan Kafir
Perkataan non-Muslim merupakan sinonim ke
atas golongan kafir iaitu mereka yang bukan beragama Islam. Non-Muslim ini
terbahagi kepada 4 golongan iaitu :
1- Harbi iaitu
golongan kafir yang memusuhi Islam dan memerangi Islam. Termasuk dalam konteks
memerangi Islam ialah menghalang gerak kerja Islam dan menyekat agenda Islam. Maka
umat Islam wajib memeranginya dan mempertahankan Islam daripada
serangan-serangan yang dilakukan. Maka mereka diperangi disebabkan mereka
melakukan kezaliman dan memerangi Islam.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Diizinkan berperang kerana mereka
itu dizalimi dan sesungguhnya Allah mempunyai kuasa ke atas kemenangan. Mereka
yang dizalimi tersebut ialah mereka yang dihalau dari rumah-rumah mereka tanpa
hak.” – Surah Al-Haj
: 39-40
2- Zimmi iaitu
golongan kafir yang menetap di negara Islam dan mereka bernaung di bawah
pemerintahan Islam. Golongan ini diberikan hak perlindungan dan mendapat
keistimewaan sebagaimana masyarakat Islam selama mana mereka menjalankan
tanggungjawab mereka dan tidak memberikan ketaatan kepada musuh Islam.
Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
“Sesiapa yang menyakiti kafir zimmi,
maka seolah-olah dia telah menyakiti ke atas aku.”[1]
3- Mu’ahad
iaitu golongan kafir yang mengadakan perjanjian dengan pihak Islam. Maka
dijaga hak mereka selama mana mereka tidak mencabuli perjanjian yang telah
dipersetujui. Sebagaimana perjanjian Hudaibiyah antara pihak Islam dengan pihak
musyrikin Mekah.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Wahai orang yang beriman,
sempurnakanlah perjanjian-perjanjian.” – Surah Al-Maidah : 1
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Dan khabarkanlah (wahai Muhammad) kepada
orang kafir dengan azab yang pedih. Melainkan orang yang kamu mengadakan
perjanjian daripada kalangan orang muyrik kemudian mereka tidak mencabuli
perjanjian kamu itu sedikit pun, dan mereka tidak menolong seorang pun yang
memusuhi kamu, maka sempurnakanlah kepada mereka perjanjian mereka sehingga
habis tempoh perjanjian.” – Surah
At-Taubah : 3-4
4- Musta’man
ialah golongan kafir yang datang meminta perlindungan daripada pihak Islam.
Maka sepanjang persetujuan diadakan dan mereka tidak berpaling tadah, maka
hak-hak mereka dijaga.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Dan jika ada seseorang daripada
kalangan musyrik yang datang meminta pertolongan dan perlindungan kepadamu,
maka berikanlah perlindungan kepadanya.” – Surah At-Taubah : 6
Hukum Tidak Melaksanakan Hukuman Yang
Ditetapkan Oleh Allah SWT
Allah SWT menyifatkan mereka yang tidak
melaksanakan hukuman berdasarkan apa yang telah diperintahkan adalah golongan
kafir, zalim dan fasik. Hal ini dinyatakan secara jelas dalam 3 ayat berikut.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Barangsiapa yang tidak memutuskan
menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang
kafir.” - Surah Al-Maidah : 44
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Barangsiapa tidak memutuskan perkara
menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang
zalim.” - Surah
Al-Maidah : 45
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Barangsiapa tidak memutuskan perkara
menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang
fasik. - Surah
Al-Maidah : 47
Berdasarkan kepada 3 ayat di atas maka
ulama telah meletakkan batasan terhadap permasalahan mengenai hukum tidak
melaksanakan syariat Islam atau hanya melaksanakan sebahagian sahaja.
Batasan-batasan[2] tersebut ialah :
- Ingkar
bahawa wajibnya melaksanakan syariat Islam. Mempercayai bahawa hukum Allah
tidak wajib untuk dilaksanakan.
- Melaksanakan
hukum selain Allah kerana untuk menentang syariat Islam.
- Yakin serta
pasti bahawa melaksanakan undang-undang selain hukum Allah SWT adalah lebih
relevan dan sesuai dengan zaman berbanding dengan syariat Islam
- Yakin
bahawa menjalankan hukum selain Allah adalah sama taraf dengan syariat Islam.
Merujuk kepada pluralisme yang menganggap semua agama sama. Maksudnya tidak ada
masalah samada hendak laksanakan syariat Allah atau selain syariat Allah,
kerana yang penting ialah maslahat bagi manusia.
- Mempercayai
bahawa harus atau tidak haram melaksanakan undang-undang yang bercanggah dengan
syariat Islam.
Maka, mana-mana pemerintah yang tidak
melaksanakan hukum Allah SWT disebabkan salah satu daripada batasan-batasan di
atas maka dia dihukum kafir iaitu telah terkeluar daripada Islam. Hal ini
demikian kerana batasan-batasan jelas bercanggah dengan akidah Islam. Adapun
jika tidak melaksanakan syariat Islam disebabkan perkara selain daripada
batasan-batasan yang digariskan di atas, maka ia tergolongan dari kalangan
orang yang zalim dan fasik, bukan kafir.
Maka inilah pendapat yang dipegang oleh
majoriti ulama dalam membezakan tahap golongan yang kafir, zalim serta fasik
dalam permasalahan tidak melaksanakan syariat Islam.
Kesimpulan
Berdasarkan kepada penjelasan di atas, maka
pihak MANHAL PMRAM menegaskan beberapa perkara :
1- Hukuman jenayah hudud
merupakan hak Allah SWT dan ia wajib dilaksanakan. Ketua Negara wajib
membenarkan dan mengizinkan perlaksanaan hukuman jenayah hudud. Semua pihak
wajib membantu melaksanakannya.
2- Hubungan Umat Islam dengan
non-Muslim adalah dilihat kepada sikap mereka. Non-Muslim yang termasuk dalam
golongan kafir harbi adalah wajib diperangi. Dengan erti kata ialah
haram bekerjasama dengan mereka dan tidak memberikan mereka kuasa (dengan
mengundi mereka) untuk mereka memerintah. Hal ini demikian kerana mereka
merupakan musuh Islam dan menghalang gerak kerja Islam.
3- Allah SWT menjelaskan
3 jenis bagi mereka yang tidak melaksanakaan perlaksanaan hukuman Allah SWT
antaranya hukuman jenayah hudud samada termasuk dalam golongan kafir, zalim
atau fasik. Maka kategori tersebut dilihat kepada batasan-batasan yang telah
dinyatakan di atas.
4- Ketua negara
bertanggungjawab di hadapan Allah SWT sekiranya negara yang mereka pimpin tidak
melaksanakan hukuman Allah SWT.
Wallahu a’lam
Disediakan oleh :
Muhamad Zuhaili Saiman
Pengerusi Felo MANHAL PMRAM 2012
Rujukan :
1- Al-Fiqh
Al-Islami Wa Adillatuh, jilid ke-7, oleh Dr Wahbah az-Zuhaily, cetakan Dar
al-Fikr
2- Ghair
al-Muslimin Fi al-Mujtama’ al-Islami, oleh Dr Yusuf al-Qardhawi, cetakan
Maktabah Wahbah
3- Ar-Riddah
Wa ‘Uqubatuha, oleh Dr Yusuf al-Qardhawi, cetakan Maktabah Wahbah
4- Al-Khilafah al-Islamiyah Wa Qadhiyah al-Hukm
Bima Anzala Allah, oleh Dr Shadiq Syeif Nukman, cetakan Dar as-Salam
[2] Dr Shadiq Syeif Nukman, al-Khilafah al-Islamiyah Wa Qadhiyah
al-Hukm Bima Anzala Allah, cetakan Dar as-Salam, m/s 319
Sumber :
manhal-pmram
0 comments:
Post a Comment