Tuesday, May 3, 2011

Kronologi: Menjawab Isu Yang Dilemparkan Kepada HISBAH Tidak Berhikmah

Posted by UPP DPMZ On 2:57 PM 50 comments




Muqaddimah

Anggota Unit HISBAH Dewan Perwakilan Mahasiswa Zagazig (DPMZ) sesi ini tetap berpegang dan kosisten dengan etika yang telah dibuat oleh Unit HISBAH antaranya tidak membuka rahsia dan aib mereka-mereka yang telibat dengan kes-kes hisbah. Namun, sekarang ini isu Siswa Akademi Quran (AQ) Zagazig mengadakan mesyuarat dan sengaja melanggar etika hisbah telah mendapat perhatian meluas kerana diletupkan oleh mereka sendiri.

Tujuan penerangan ini dibuat bukan untuk mempertahankan mana-mana individu dalam Unit HISBAH. Tetapi lebih penting tujuannya untuk menjernihkan keadaan yang sedang keruh dan kian merumitkan angkara beberapa individu ahli yang berhati busuk dan tidak suka melihat kesatuan mahasiswa Islam di Zagazig ini berada di bawah satu rumpun. Bukan juga untuk membalas tuduhan yang dilemparkan kepada anggota Unit HISBAH yang setia melaksanakan tugas hisbah di atas prinsip “amar makruf nahi mungkar”. Justeru Unit HISBAH tidak peduli tuduhan dan kata-kata kesat semua itu kerana ia menjadi sunnatullah dalam menegakkan kebenaran. Bahkan baginda SAW sendiri menerima herdikkan dan cacian lebih dahsyat dari apa yang hisbah terima, sehingga ada orang musyrikin Quraisy menuduh Baginda SAW sebagai tukang sihir dan ‘majnun’(gila).

Kronologi

Pada malam tersebut ketua Unit HISBAH menerima dua panggilan telefon daripada dua orang ahli yang prihatin atas dasar tidak suka melihat kemungkaran (ikhtilat) berlaku dikalangan warga DPMZ.

Selang beberapa minit selepas itu, ketua Unit HISBAH DPMZ telah mengarahkan kepada beberapa orang anggota Unit HISBAH supaya pergi ke tempat yang dimaksudkan dengan tujuan menyatakan kesalahan mesyuarat yang diadakan itu telah melanggar etika hisbah.

12.15 pagi - Beberapa anggota Unit HISBAH telah membuat serbuan ke rumah tersebut dan didapati ramai mahsiswa dan mahasiswi masih berkumpul tanpa mutazawwijin (pasangan berkahwin) dengan alasan hendak bermesyuarat. Anggota Unit HISBAH telah memberi nasihat dan teguran supaya mesyuarat tersebut berhenti serta merta dan beredar pulang ke kediaman masing-masing. Salah seorang ahli mesyuarat tersebut telah mengatakan bahawa “terima kasih ustaz, dakwah ustaz dah sampai” dengan nada sinis. Tindakan individu tersebut menggambarkan itulah sebenarnya kebiadaban mereka kerana telah 'menganjingkan' seruan dakwah yang disampaikan kepada mereka. Setelah itu, seorang ahli mesyuarat (akhawat) telah bertindak agresif dengan mengunci pintu grill imarah tersebut. persoalannya siapa dan pihak manakah yang tidak berhikmah dalam situasi in???

Disebabkan tindakan mereka sedemikian yang tidak professional, pihak Unit HISBAH mengambil keputusan untuk berundur guna menyusun kembali dan berbincang dengan ketua Unit HISBAH yang ketika itu tidak bersama dalam serbuan tersebut.

12.53 pagi - Serbuan kali kedua dijalankan diketuai oleh ketua Unit HSBAH dan Pengerusi DPMZ dengan tekad supaya mereka bersurai dan serbuan kali ini lebih tegas berbanding serbuan yang pertama. Setelah 3 kali pintu diketuk dan kemudian diminta untuk berhenti bermesyuarat, alhamdulillah semua ahli mesyuarat pun serta merta bersurai.

Antara babak kata-kata yang terkeluar oleh ketua unit hisbah yang menjadi kontrovesi “binatang pun ada peraturan”. Maka kata-kata tersebut disalah ertikan oleh beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab. Kata-kata tersebut tidak bermaksud untuk menyerang mereka dengan kalimah seperti binatang. Apa yang dimaksudkan oleh ketua Unit HISBAH itu untuk memberi peringatan dan perumpaan tersebut supaya mereka berfikir secara lebih waras dan mengikut segala peraturan yang ditetapkan oleh pimpinan kepada mahasiswa Malaysia di Zagazig khususnya dan di Mesir amnya. Persoalannya kenapa mereka berasa sedemikian??? Di sini timbul kehairanan, kerana tiba-tiba mereka melenting dan terasa seolah-olah orang yang makan lada lalu terasa pedasnya. 

Hikmah itu tidak semestinya lembut dan sopan santun. Adakalanya hikmah itu bersifat tegas dan kasar mengikut situasi. 

1.30 pagi - Mesyuarat itu telah berjaya disuraikan. Unit Hisbah agak terkejut apabila mendapati seramai hampir lebih kurang 20 orang ahli mesyuarat yang terlibat pada malam itu termasuk beberapa orang dari Kaherah.

Sepatutnya setiap di antara kita mesti menyokong pendekatan hisbah yang mesra syariat ini. Jangan sesekali kita menggunakan lidah Yahudi mengkritik hisbah yang merupakan sebahagian daripada keindahan agama itu sendiri. Adalah tidak layak bagi seorang Muslim menghina ugama mereka sendiri. Bantulah kerja-kerja agama ini, sebaliknya jangan kita membantu dan memudahkan kerja-kerja syaitan

Penutup

Pihak Unit HISBAH mengharapkan selepas ini, tiada lagi spekulasi-spekulasi sebagaimana yang dicetuskan oleh individu-individu tertentu yang implikasinya cukup buruk sehingga boleh merobek kesucian tautan ukhwah yang sekian lama terbina dalam kalangan kita.

Disediakan oleh:
Anas Zharif Bin Harun,
Ketua Unit Penerangan HISBAH DPMZ.
Sesi 2010/2011.

50 comments:

fuck dpmz..buat kat malaysia la kalau berani..balik malaysia jadi anjing suruhan gak..xde kesan pun..lagi bagus budak2 yg belaja agama kat jordan n syria..kerja cemerlang..dari mesir hampeh..xefektif buat kerja..

teruknye bahasa anda fifie.. kata2 carut x perlu keluar bg pelajar yang terpelajar.. ada benarnya sbb musabab x dbenarkan berkumpul bermesyuarat tnpa pengetahuan masu'l.
nasib yg dtg tu dpmz.. klu yg dtg tu amnu daulah? lokap la anda smua.

xpayah ckp terpelajar ke x..jgn sekadar pandai cakap je..klu belaja agama sangat buat care belajar xpayah nk bazirkan duit rakyat..ni bile repeat tahun mintak zakat lagi..repeat lagi mintak lagi..klu belaja tu buat care belajar..klu arab pun berdua2an malam2 kt tepi sungai nil tu amir daulah pun xtangkap ni kan org yg duk tmpt terang..skrg amir daulah bukan berkuasa..tentera..so klu nk berdakwah sgt bg hbs belaja dulu..blk msia berdakwah la klu mampu..org2 kt mlysia lg elok didakwah..setakat nk control org melayu kt mesir ni xpayah la..duit kite sume pun krajaan yg bagi..klu dpmz yang bagi duit belanja xpe jugak..sblm nk nasihat org cermin diri dulu

Bismillahirrahmaanirrahiim..

sekadar teguran.. kpd fifie>> berdakwah kena buat 24/7.. kematian lebih hampir kepada kita drpd hampirnya lidah dgn gigi..

saya tidak berniat utk masuk campur,krn kita dijanjikan mahligai di syurga sekiranya meninggalkan perdebatan padahal kita berada di pihak yg benar...

Wallahu 'alam

pihak benar tp klu dengar fitnah baik xpayah..klu duduk ramai2 dlm tempat terang nk ikhtilat pe nya..buka pikiran tu sikit..blk msia nanti antum sume akn keje dgn org berlaianan jantina..jgn nk fitnah n kongkong sgt la..buka minda sikit..berkumpul atas urusan kerja bukan suke2.

astaghfirullah..
berckp psal bkk minda, SEMUA kena bkk minda dalam hal ni..berfikir dgn smua sudut, jgn main pangkah je ape org larang..sungguh!..tawakal pd Allah. Kena fikir, ape kt buat ni, ade mudarat ke x, pd kita atau pun org lain?..mudarat kepada perpecahan itu BESAR.bukn boleh dipandang rgn..menolak dengn satu hujah yg kecik jee..

Allahurabbi..org msia di Mesir ni lah kena jd contoh kpd yg byk nk kena ubah di msia tu macam fifie ckp..

fifie, xkn fifie xnk terlibat dlm kerja2 islam ni..dkwah ni, ajk solat pun kire dkwah..mesti fifie penah ajk kawan solat kn..cumenye kt sini, cube kembangkn skop anda...

Beranikah kita berkata bahawa kehidupan anak-anak hari ini jauh lebih mudah daripada kehidupan ibu bapa, jika kita sedar bahawa setiap hari kita semakin menghampiri detik-detik fitnah Dajjal?” Fitnah Dajjal itu bukan pada kekuatan fizikalnya memusnahkan kehidupan seperti Yakjuj dan Makjuj. Fitnah Dajjal adalah fitnah intelektual. ...(baca n paham)
Masing2 terpelajr kan?kenpa fitnah2 pulak nie?so skrg apa kata kita jgn bermusuhan atau bertelagah?isu meeting buat tgh malam ker,isu ikhtilat ker..kita letak belakang..skrg kita fikir punca masalah..dpmz dilihat byk mengonkong..which means kami pelajar medic..anda pelajar agama..mmg berlainan..tp kita sesame muslim..mmg niat anda bagos nk smpaikan dakwah..Amin..moga diberi syafaat..namun cuba korang fikir..seorang doctor akan bergaul dgn lelaki or perempuan sbg pesakit dia..x kira jantina,bangsa..if not baik x payah jadi doctor kan?dr segi islam sendiri pon.pekerjaan as doctor nie dianggap mulia..ok now bkn isu doctor or not.skrg isu yg korg kata kitorg meeting tgh2 mlm dan ikhtilat sume bagai..kami hanya meeting..ya allah,xkan lah nak maksiat ramai2 kan?logik lah sikit.pergau;lan yg berlaku pon hanya berlandaskan urusan semata-mata..ini masalh org kita..nak berdakwah..but cara salah..nabi Muhammad pon nk berdakwah ambil masa..guna cara yg berhemah..lemah lembut..bukan nya hentam kromo dan memfitnah..plus kita duduk Negara org nie..kita sepatutnya tunjuk contoh yg baik..nie gadoh sana..gado sini..mcm x ada motif..skrg saya bukan nk bermusuhan atau hentam sapa2..but nk kita dduk berbincang dan cari jln penyelesaian..xperlu nk kutuk2 kt blog..bukankah nie mcm bukak pekung di dada?muslim sesame muslim tidak mengaibkan sesame sendri.nak berdakawah kna guna cara yg relevant dgn masa skrg..jgn smp trlmpau obsess dan menyakiti hati sesetengah pihak..islam is beautiful and peaceful..mcm tagline korg..”kemantapan fikrah,membina syaksiah”
so skrg fikrah yg hendak dimantap kan tuh mana?klo pemikiran sedia ada tidak berkembang dan negative thinking lahn senang cakap.islam berfikiran terbuka..so kita pon perlu..mmg kita perlu jlnkan amal makruf dan nahi mungkar..itu mmg t’jwb semua umat islam..kita kan dicipta sbg khalifah kt muka bumi nie kan?namun ada cara yg sesuai kan?bukan niat nak mengajar korg..korg lg arif bab2 nie..tapi x salah tegur supaya dpt improved diri sndri n org lain..maaf jika ada kelancangan sebelum nie..Cuma cuba fahami kitorg..then ktorg blh fhm korg..jadi tolong dgr ckp kitorg jugak jgn nk ikut ckp korg je..same2 bg give n take.
[ini pun salah satu saya berdakwah jugak ni..renung2kan :)]

fifie kalau ada benda nak bincang,, xpa mai jumpa aku,, kita jumpa dua orang ja,,, n perjumpaan kita rahsia... masa 2 kalau hang ada apa2 benda x puas hati boleh cakap kat aku... insyallah kita setel elok2....kalau ada benda x paham kita sama-sama bagi paham... amacam??

fifie cantiknya bahasa,kalau tak tahan nak fuck2 ni,kawen je la.lagi bagus!

fifie pelajar medic eh??mesti result gempak giler kan spm??apply jer la blajar medic kt Malaysia,tak payah terkongkong bagai.

lagi satu,kebannyakan pelajar pengajian islam menerima zakat kalau dapat naik tahun,kalau repeat confirm tak dapat,tolong bagi info dari mana yg bagitau kalau setiap kali repeat mintak zakat?kalau tak tahu jangan cakap dan cuba fitnah pelajar agama habiskan duit rakyat.

orang berdakwah pun kena hentam.
bala ni bala,k lah saya ada seminar ni,salam

masalah dpmz dan pcz ni cuba satu je,

TERLALU MUDAH MENJATUHKAN HUKUM KE ATAS SESUATU.

saya paham aktiviti hisbah ini dibuat pun kerana termaktub dalam kitab, mcm ustaz abe cakap, "ikhtilat ado tigo"

tp perlu diingat sebelum membuat sesuatu keputusan, perlu dilakukan sehalus mungkin. bukan dengan cara memalukan. mesyuarat itu dibuat secara ikhlas bukan atas alasan utk melakukan iktilat. itu dibuat atas alasan KERJA. mungkin salah apabila sampai ke larut malam, tp apa salahnya dpmz melakukan sesuatu perkara seperti "ambush" dengan cara terhalus mungkin, seperti menelefon dahulu sebagai langkah menegur. ini tidak, serang dan kecoh pada khalayak ramai sedangkan dpmz tidak MENYELIDIK dahulu hujung pangkal motif mesyuarat itu dijalankan.

bagi saya isu ini takkan timbul sekiranya dpmz dan pcz menjalankan aktiviti secara Islam yang Professional. maksud saya perpecahan di kalangan pelajar zagazig makin teruk tahun ni, semua berpunca dari apa?

setiap pelajar di sini latar belakang berbeza, ada yg memang berpengetahuan agama tinggi, ada yg kurang. dpmz pcz dan AQ menjalankan motif yg sama, MEMBAWA PELAJAR BERJAYA DI DUNIA DAN AKHIRAT.

dunia dan akhirat. NOTED.

tp perlu diingat, latar belakang kami berbeza.kadang2 bg kami apa yg disuruh itu amat baru bg kami, jd pendekatan terhalus mungkin perlu diberikan utk kami absorb pelajaran baru itu.

ini tidak, dicakapnya ikhtilat itu haram. lalu hisbah dpmz terus menghukum tanpa menyelidik. membuatkan kami menyampah dengan perkataan "hisbah" itu sendiri.

kami tidak memberontak kerana Islam itu menyekat pengaulan atau apa, tidak pernah terlintas. tp kalau so-called KETUA kami iaitu dpmz melakukan sesuatu yg pada logik akal kami adalah sangat tidak logik sekali membuatkan kami memberontak lalu mengambil keputusan utk merasakan bahawa dpmz dan pcz tidak boleh diikuti kerana mereka juga tidak memberikan contoh terbaik dalam mendakwah orang.

ibarat kita minta tips diet dari orang gemuk, sapa nak follow?

lagi satu, wujudnya anasir durjana yang membuat blog khas semata2 utk mengutuk organisasi lain adalah salah satu punca kenapa saya benci dpmz dan pcz. kau nak bagi aku benda baik, tp last2 kau kutuk orang lain tak ingat punya. itu cara Islam ke?

saya sangat terhutang budi pada AQM kerana membawa saya ke sini. YA memang dengan menggunakan duit ayah mak saya, tp tanpa pertolongan mereka saya pasti berada di Malaysia ketika ini tanpa dapat mengenggam ijazah perubatan masa kelak.

oleh sebab itu, dpmz dan pcz tidak boleh MENGHAPUSKAN status AQM pada diri kami di sini. sorry faizuddin shah, usul kau kt MTC dulu adalah usul paling bodoh pernah aku dengar.

ustaz2 pun harus peka akan latar belakang sesorang pelajar itu. tak payah nak strict sangat, tegur cara lembut kami ada akal utk fikir.

bila guna cara kasar tu yang akan buat kami rebel.

senang je nak satukan pelajar kt zzg ni. cuba nak tak nak je.

lagi satu, sebelum saya tutup komen ni,

DPMZ DAN PCZ BELAJAR LAH CARA NAK DENGAR PENDAPAT ORANG. TOLONG JANGAN ASYIK NAK MENIDAKKAN SESUATU PERKARA ITU DENGAN HUJAH ANDA.

maksud di sini,

A : orang alim
B : orang biasa2 yg latar belakangnya seperti typical malay di malaysia.

bila B cakap tak puas kt A, jangan lah A terus keluarkan ayat Quran/hadis utk matikan ayat B tu. dengar dulu, cuba letak diri A sebagai B yang mempunyai pengetahuan agama yang sedikit dari A. dengar dan paham.

orang kt sini suka jadi mcm penceramah agama bila berhadapan dengan orang2 biasa. agak2 ah, tak semua asal sekolah agama amik stam dapat mumtaz.

bagi kami ruang utk bercakap dan pada masa yg sama SILALAH beri contoh terbaik pada kami. buangkan sifat negatif yg mcm bagus tu.

dari aku tak pro mana2 kan aku dah anti dpmz.

sila berubah. kami pun nak berubah jugak.

-ikhlas dari saya.assalamualaikum.

fitnah apanya?? serius pasal benda ni aku tahu pun lepas ramai kecoh2.
setau aku pihak hisbah dah cuba sembunyikan hal ni.

tapi budak2 AQ yang bising2 di Fbook.sampai gelar ustaz2 ni binatang berkopiah dan ganggu diorang.pastu benda ni terus jadi bualan ramai.

pastu bila korek2 bru aku tau crita sebenar.aku rasa sebab dah kecoh la dpm tulis knyataan ni,sedangkan dah cuba di ttup.

korang yg buka aib sendiri,pastu kata fitnah plak,apekebenda semua ni?aku pun nak pegi seminar jugak ah..bobye!

mencelah jap, sambil2 stadi :P
kurang bersetuju dengan anonymous kat atas pasal 'usul bodoh' mtc pcz.

saya pun datang dengan AQM juga, dan x pernah nafikan status AQM kat diri ni sbg pihak yg btanggungjawab bawa saya ke sini.

dan time kasih kepada AQM, setelah duk kat ni, saya dapat ilmu yg saya xdapat kat m'sia dulu; pasal kesatuan umat islam.

dan melalui usul yg diperdebatkan oleh ahli mesyorat agung pcz lepas, oleh dr faiz tu, saya paham yg usul tu adalah utk realisasikan kesatuan mahasiswa islam kat zagzig ni.

saya igt lagi kata2 dr faiz, (lebih kurang)"kita bukan nak hapuskan AQM tu, AQM tetap kena ada untuk urusan2 pelajar yg dia bawa. cumanya, apa yg dimaksudkan 'menghapuskan unsur perpecahan' ialah menumpukan seluruh komitmen kepada pcz sbg psatuan dominan di zagzig ni."

dominannya pcz itu dari segi adanya plembagaan, keahlian sume pelajar sains kesihatan,jaringan 1 mesir ni, dan juga berdaftar dgn kdutaan. dah cukup lengkap utk bgerak sbgai sebuah persatuan, utk bawa cita2 bina kesatuan mahasiswa islam di zagzig.

AQM boleh je terus bgerak, sebagai ejen yg urus kedatangan pelajar ke sini spt visa, fail dll, bukannya sbg persatuan. sebab dah ada psatuan pelajar dominan kat ni, pcz, pelajar2 perlu tumpukan komitmen bpersatuan dgn pcz.

banyaknya persatuan, berpecahlah tenaga pelajar utk beri komitmen. dan terencatlah kesatuan yg cuba dibina.

contohlah, kalo tahun depan medic mesir hantar 120 pelajar, dan nak buat psatuan jugak. x ke makin berpecah, sume ikut kepala masing2, yg x setuju dengan pcz, beralih kpd AQM, yg tiba2 ada masalah dengan AQM, join medic mesir pulak. nampak x, terbuka pintu utk perpecahan yg makin besar.

macam sekarang lah, bila ada benda yg x setuju dgn pcz, terus beralih arah kepada AQM. kalo gitu, sampai bila problem x setel... pcz x dapat baiki apa yg kita xpuas hati, AQM pulak makin bertambah tenaga dgn org yg x puas hati dengan pcz. dan mende ni la yg bawak kepada gaduh2 pastu.

kalo stay dalam 1 persatuan, ada masalah boleh suarakan. kemudian bincang, dan selesaikan bersama2..

kita kat sini, komuniti sedikit ni, sume melayu sume islam, kat ni lah nak cuba utk bersatu atas dasar islam. kalo kat ni dah xleh bersatu atas islam, balik m'sia dengan msyrkt yg ramai dan x phm pasal islam, lagi lah susah..

saya pun bodoh je bab agama ni, xtau sangat pun. cuma saya nak jadi org yg beragama. jadi saya sokong pcz bukan sbb yg saya ni sbg mahasiswa jadi kena ikut persatuan, bukan nak tmbh soft skill semata2, bukan nak elak diri jadi pasif, bukan.. dan bukan.

tapi sebab saya ada belajar katni, yg persatuan ni utk bina kesatuan islam.

biarlah dulu kat m'sia tu, boleh byk2 persatuan sbb keperluan di m'sia mendesak sebegitu. ramai sangat org yg x paham ttg islam, dan bila ada yg phm pula dengan kefahaman yg pelbagai.

jadi kita katni, dengan kurniaan belajar di bumi anbiya' yg ada pelajar agama dan sains kesihatan, dalam komuniti yg kecil ni, kita belajar bersatu di sini. dengan kefahaman yg satu; islam.

ni lah apa yg saya phm daripada 'usul bodoh' yg tuan/puan anonymous kat atas cakap tu.

saya nampak punca utama org susah nak terima hisbah ni, adalah masalah kesatuan. bila x setuju dengan hisbah, xrujuk hisbah(dpmz,pcz), tapi berbincang n rujuk sesama kumpulan sendiri. kalo sume rujuk kepada dpm or pcz insyaAllah makin ramai yg paham dan menyumbang utk memesrakan pendekatan hisbah kepada org zagzig ni.

fifie... x penat ke keje ngan AQ.. sepatutnya agen yg uruskan pelajar, bukannya pelajar yg uruskan pelajar. biarla dpmz nak jalankan kerja2 diorg. diorg kan persatuan PERTAMA BERDAFTAR di sini.. of course la diorg ada kuasa veto..

ada beza x org yg kita upah utk uruskan kita dgn org yg mmg niatnya nak bantu kita..
ada beza x?
sorg akan dpt ganjaran di dunia lg..
sorg lg akan dapat ganjaran di akhirat insyaallah..

fifie kan budak baik, bdk baik x kisah utk infakkan seluruh harta, masa dan tenaga nya utk Islam.. untuk benda yg nampak hasilnya..

well, i x suke la org guna bhs2 kasar ni... di mana teladan anda?
mcmna anda nak bawa org jika diri anda pun kurg dr segi akhlak dan adab...
itu yg saya nampak di mata saya..
ISLAM DIMULIAKAN SEJAK ZAMAN RASULULLAH KERANA ADAB, AKHLAK MULIA..

sekian yg baik drpd Allah, yg buruk adlh dsbbkan kekurang adaban saya sdiri

memang masa dr faiz menerangkan pasal isu perpecahan dan AQM boleh menjalankan aktiviti seperti biasa perlu dikurangkan kerana pcz itu DOMINAN, saya paham point dr faiz tp saya tidak lihat hasil pointnya KINI.

dah mcm main politik, cakap lain tp hasil lain.

bayangkan kita berada di australia, di mana kebanyakan pelajar malaysia datang melalui biasiswa, terdapat pelajar tajaan JPA, MARA, PETRONAS, BANK NEGARA, tp mereka boleh berkumpul di bawah satu badan iaitu ISMA AUSTRALIA. sebab apa, ISMA itu dominan. saya paham. tp apabila JPA menjalankan programnya, tiada unsur memboikot dilakukan ATAS UNSUR AKAN MEWUJUDKAN PERPECAHAN. pelajar tajaan lain pun boleh join program itu.

nampak tk point yg saya cuba sampaikan?

saya tak nampak AQM sebagai threat kepada kedominanan PCZ di zzg ni. berdirinya PCZ ini diakui semua orang, wujudnya AQM ini jangan dipadamkan.

tak salah kalau PCZ join program AQ sbb apa yang dilakukan itu benda yg positif. dan tk salah utk program PCZ pelajar pro AQ turut serta kerana ia benda yg positif.

tp apa yg menghalang penyatuan ni?

sifat bongkak diri masing2 utk merebut jawatan ketua kampung.

kadang2 sampai treat orang seagama macam orang kafir.

ini cuma pendapat saya, PCZ perlu jot down point saya utk dibincangkan pada sesi MTC tahun depan. sebab kalau pandang enteng je, PCZ jugak susah sbb lebih ramai akan rebel.

assalamualaikum.

yang prog AQ tak pergi prog PCZ dan DPM yang pro DPM dan PCZ tak ikut prog AQ.. sbb ad sentimen kepuakkan di sana.. bilakah bermula semua ini, tidakkan setelah kewujudan AQ? jwb sndiri..

ad yg terlampau proq AQ mereka xikut langsung prog DPM & PCZ. padahal disana berpuluh2 prog fardhu ain disediakan..

siapa yg rugi? siapa yg akan menanggung kemudharatan ini?

jawapan:

* yang rugi mereka yg pro AQ shja..

* yang akan menanggung kemudharatan ini semua ahli sbb apabila yg pro AQ yg tidak hadir prog kat dewan n mereka tak merasa indahnya hidup bersyariat jiwa mereka akn sentiasa memberontak telalu menonjol pasal peraturan hisbah mereka sentiasa nak bantah.. ratusan pelajar lain yg sentiasa bersama PCZ n DPM mereka boleh terima seadanya kerana bnyak input2 fardhu ain yg mereka terima dan sesuai dengan makna menganut agama islam itu sendiri iaitu:

ISLAM: bererti tunduk dan patuh menurut segala peraturan dan panduan zahir serta batin yang dibawa oleh baginda rasulullah saw

Rasulullah saw dah pergi 1400 thun lebih dan baginda pernah bersabda "ulamak pewaris para Nabi" .. dan yg buat etika tu ust2 dan alim ulamak terdahulu.. ckup jauh kalau nk dibnding ilmu ust2 dan ulamak terdahulu dgn walad2 AQ yg sntiasa mmberontak n mmbntah xtntu hala. barangkali al-quran blum habis dikhatamkan dsgb..

disebabkan 2,3 org ini ramai yg menanggung masalah angkara mereka..

aish , tidak malu kah perempuan lelaki bergaul sampai 1 pagi ? walaupun tidak buat maksiat , dan lain2 , walaupun sehabis baik menjaga ikhtilat , perempuan elok menyembunyikan diri , perempuan itu sendiri adalah fitnah , malam-malam lagi lah pulak , aduhai tetap tidak elok pada pandangan orang , inikan pula Allah , fikir kan baik baik , sama-sama menilai , fitnah tak akan berlaku jika kita tidak melakukan perkara yang membawa kepada fitnah , wallahua'lam

Fine ..skrg dituju pd org yg ajak jumpa sume tuh kan..skrg kita kena stop dlu sesi bertelagah kt blog nie dlu derr..klu ak jmpe ko pun mslh ni boleh selesai ke..ko blh bg jaminan??
Masalah korg dok sibuk ckp psl persatuan ni pehal lak???..Aku kt sini komen sbb nak cakap CARA tuh slah jer..plus cakap perempuan x manis ddk dgn lelaki smp lewat malam..mmg x manis..aku pon taw..igt diorg sengaja ker bt cmtuh? sbb nyer diorg tgu pengarah program..dia ada urusan before that kt cairo..so dia smp lambat cket.alang2 dah tgu..tgu jer lah kan..plus diorg rmai..apa anda predict diorg nak buat ramai2 tuh?? kau rasa ada benda pelik ker kami buat masa meeting tuh?ada bukti ker kawan?and plus kau ckp klo cakap lembut hampa nk dgr ker?pernah x korg cuba ckp lembut?pernah?mai habaq sat...aku faham kita kena jaga pergaulan..but aku pon x pernah nk pkir bt pelik2 kat sini..sebab sume nawaitu dtg meeting..bukan nak lebih2..igt kami xtaw malu sgt ker?
Utk pengetahuan korg sume ak bkn kerja dgn AQ pun..yg korg dok hentam2 name AQ ni pesal pulak..elok2 aku neutral sebelum ni xde pihak mane2 buat ak meluat lak dgn korg ni..ak xpernah pun terlibat dgn AQ tu..aku pun xpernah terlibat dgn korg sume DPMZ dgn PCZ..ak pun xberminat la nak keje dgn korg ni klu dpt gaji xpe jugak plus persatuan korg ni pun bukan diiktiraf kerajaan plus bile ak balik Malaysia nanti pun ak ckp name persatuan korg ni bukan org nk pandang sgt pun..better ak masuk yg diiktiraf..plus budak2 yg dpt tajaan jpa,mara klu pihak atasan tau korg dgn terlibat dgn persatuan ni kompem la duit korg sume kena tarik balik..cume ak malas nk buat dajal je..klu ak jht dh lame name2 korg ak hantar dkt pegawai mara dgn jpa..dlm aggrement pn dh ckp terang2 pasal benda yang dilarang..so korang dh besar boleh pikir sendiri..nk kota bodoh xreti bace korang belaja medic dgn agama kan..bak kata nabil lu pikir la ok!
Aku sokong sgt2 org yg cakap kat atas ni dia cakap “TERLALU MUDAH MENJATUHKAN HUKUM KE ATAS SESUATU”..benar..aku setuju..korg mudah sgt nak jatuhkan hukum kata kami bt maksiat semua..tolong pkir guna logic akal..dlm ramai2 tuh xkan x ada lgsong di antara kami yg “kuat iman” sikit..dlm ramai2 tuh xkn ada yg tegur klo ada di antara kami nak buat pelik2?MESTI ADA!x semua jahil kt situ..kami pon taw hukum hakam agama..fitnah berlaku..kalau ada yang main hentam kromo..bt conclusion sndri..dan guna hukum sendiri..tanpa fkir..tanpa siasat hujung pangkal apa yg sebenarnya terjadi..maka tercetuslah bnda2 mcm nie..”AKU SALAH KAU,KAU SALAH AKU”. klo korg paham apa aku tulis byk2 nie..sbnr nyer aku mentioned yg CARA TUH JER YG X KENA..ADA PAHAM KAAAAA???????
Yg lain2 xder pon aku nk bebel2 pon..that’s why aku cakap..BACA DAN PAHAM..BUKAN..BACA DAN HENTAM..PAHAM x??
sekian..

bismillah arRahman arRahim..

pertamanya, saya mohon izin dari pihak sepatutnya utk menjelaskan beberapa perkara di laman ini..

keduanya, utk makluman pembaca, PERUBATAN Cawangan Zagazig ialah sebuah persatuan yg bernaung di bawah JPMK atau dikenali sbagai Education Malaysia pada masa skrg sekaligus menandakan bahawa PCZ adalah persatuan yg berdaftar dengan kerajaan Malaysia. anda boleh rujuk dalam perlembagaan PERUBATAN.

selain itu, saya tujukan jawapan ini khas kepada saudara "fifie".. saya dgn penuh ta'zimnya mempersilakan anda utk menghantar nama2 pelajar yg terlibat dgn persatuan ini kepada mana2 pihak sekali pun sebagai satu altenatif kepada persoalan atau rungutan yg anda timbulkan sebentar td yg berbunyi, "plus persatuan korg ni pun bukan diiktiraf kerajaan plus bile ak balik Malaysia nanti pun ak ckp name persatuan korg ni bukan org nk pandang sgt pun..better ak masuk yg diiktiraf..plus budak2 yg dpt tajaan jpa,mara klu pihak atasan tau korg dgn terlibat dgn persatuan ni kompem la duit korg sume kena tarik balik..cume ak malas nk buat dajal je"

yg ketiga, saya bersetuju dgn pendapat saudara "fifie" di atas utk menghentikan komen di laman ini. saya juga tidak inginkan kekacauan yg sedikit sebanyak menggugat keamanan yg dinikmati di Zagazig ini. oleh itu, saya tinggalkan nombor bagi memudahkan anda utk menghubungi jika tidak keberatan dan betul2 jika anda benar2 inginkan perkara ini selesai dgn aman.

satu firman Allah yg saya hendak kongsikan, dalam surah an-Nahlu: 125 yg bermaksud..

"ajaklah sekalian manusia ke jalan (agama) Tuhanmu dengan cara yg berHIKMAH dan CONTOH TELADAN yg BAIK serta berDEBAT atau berBINCANGlah dengan cara yg BAIK"

oleh itu, saya sekali lagi berbesar hati utk berjumpa dgn anda atau sesiapa sahaja bagi merungkaikan kekusutan yg berlaku ini. andai perbincangan kita nanti tidak mampu memberi penjelasan kepada semua ahli sekalipun, saya berharap agar perbincangan itu nanti mampu menjawab beberapa persoalan yg terbuku di fikiran anda.

oleh itu, saya berharap moga2 kita dapat sama2 tumpukan perhatian kepada peperiksaan yg bakal menjelang nanti..

saya juga memohon agar kita semua dapat berjaya dengan cemerlang, dunia dan akhirat.

sekian dahulu..

Mohd Bukhari Muslim b Mohd Nadzim
Pengerusi,
PERUBATAN Cawangan Zagazig 2011.

no contact saya: +20116141548 atau ym saya: syeikhan_89@yahoo.com

UNTUK PENGETAHUAN SEMUA ASAL MUNCUL WALAD 3 DIBAWAH TU DARI KELOMPOK ISMA.. DITARBIYYAH OLEH ISMA DI MALAYSIA.. AKU PUN XFAHAM DITARBIYYAH TAPI ATURAN HISBAH XLEH NAK TERIMA n IKUT.. WAT MALU ISMA JER.. KEPADA SUME PENGOMEN LPAS NI XYAH LAYAN WALAD 2 ORG DIBAWAH NI.. MEMANG WALAD ISMA KERAS KEPALA (ISMA jgn marah yer 3 org ni jer) … HUJAH XDE PENUH EMO DAN PENIPUAN..

NI LA WALAD YANG DIMAKSUDKAN :: aLpHaFiGuRe :: said... muhammad mahadhir said... fifie said...

TUNGGU ULASAN AdamHawa PASAL ISU NI.. PEDIIIHH

Skrg aku nak korg jawab persoalan aku..aku ckp CARA TUH SALAH,tb2 dtg ambush n kata buat maksiat sume bagai..khalayak ramai kott..and x pkir dlu ape motif ktorg bt mesyuarat sume tuhh..bukan nak bt maksiat pon..and plus bila aku cakap mcm nie..habis semua isu keluar kan?kesatuan lah..status aqm lah..isu puak lah..mcm2 kluar..klo kita tros nak tnjuk siapa ada kuasa veto..siapa yg plg berhak..mmg x kemana lah kita kan? dduk kt takuk lama,bergadoh smp ke sudah..and, plisssslaa kata nk united semua,apa salah nya terima pandangan org?baru demokrasi kan klo dgr suara2 minoriti mcm AKU NIE KAN? see..sejak post aku..mcm2 cerita boleh kluar kan?makna nya bukan aku sorang jer yg pkir cm nie..byk lg..Cuma mereka x ckup berani nak se”daring” aku nak post kt sini..and tiba2 isu aku digelar ISMA naik?? Apa kes! adoihhhhhhh..aku xder kaitan lgsung dgn WALAD2 KAU TUH! Ko merapu je ni manusia..kau xder modal nak cakap,better kau ddk diam2..xyah sibok bt pandai nak celah tetibe kan..pastu nk pos kt blog ko nk terbit berita bukan2..nak kata org emo n penipu..apa kau ada? aku dh tulis elok2..x guna words kasar2,siap ajak korg hentikan pergadohan kt sini..si bukhari pun dh bersetuju dgn aku cume xde sape yg menjawab soklan aku lagi, cume dia pun XMENJAWAB PERSOALAN aku lagi..sume masuk cakap merapu-rapu..sekarang ada pulak nak tmbh minyak bagi panas yerr..

x sabar nk baca ulasan blog AdamHawa yg banyak membawa perpecahan kpd umat islam.. smoga AdamHawa menulis blog kerana Allah..dan berdoalah semoga dgn penulisan blog oleh AdamHawa..dijauhkn oleh penulis blog AdamHawa drpd azab neraka neraka..
nauzubillah

ni satu lagi manusia bg comment ntah pape..klu boleh jawabla persoalan aku tu..np nk tulis benda lain lak..

to fifie...
mai aku try jawab naaa...
tapi sebelum 2 hang try karang dalam comment ni pasai pathology of TB, SYPHILIS, RICKETT, RACKET, grave disease, autoimmmune(aku jd tutor kot,, haha), dan tulis mechanism of brain cancer.... mesti hang xleh jawab kan,, xpa aku pon x leh jawab gak sebab panjang sangat nak tulih,, letih siot...dah la xda markah haha....

ok2 berbalik kepada topik kita tadi,, jawapan kepada soalan2 hang tadi sebenarnya berangkai, n mmg panjanglah sekiranya benda 2 semua nak ditulis disini...jadi atas alasan itu, saya menyediakan media alternatif kepada anda iaitu berjumpa dengan saya... walaupun saya x la bijak sangat tp insyallah boleh la nak kongsi2 pendapat ngn hang...

sebabnya masalah kita kat sini adalah semua soalan yang hang tanya kat atas 2 hang dah ada jawapan dia, cuma mungkin sylibus yang hang guna x sama ngan silibus yang aku baca,, jadi sebab itulah kalau jawapan yang aku tulis kat sini x lengkap dan sama ngn skema jawapan dalam otak hang, mesti hang x puas hati punya...

jadi kesimpulannya,, kita boleh buat keputusan WIN-WIN kalau kita bincang benda ni molek2... xda unsur2 x puas hati, kita bincang sebab kita nak try cari jalan keluar yang paling selamat utk kebahagiaan kita semua...

jangan risau sangat kalau aku x mampu nak kompomkan kat sini solution yang hang nak, sebab kan tuhan kita MAHA BIJAKSANA,, kita doa2 la banyak2 supaya dia boleh bagi kat kita ilham2 yang mampu merungkai semua permasalahan kita... hehe

jadi,, amacam??(kali ke-2 dah nih)...

ko nk sgt jawapan ko kn..ni ko klik je link kt bwh ni..ak dh bg siap2 dah..

tuberclosis-
http://library.med.utah.edu/WebPath/TUTORIAL/MTB/MTB.html

syphilis-
http://www.healthguidance.org/entry/6784/1/Chapter-II--Pathophysiology-of-Syphilis.html

ricket-
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/502921/rickets

racket-
http://www.prokerala.com/news/articles/a74299.html

grave disease-
http://www.pathconsultddx.com/pathCon/diagnosis?pii=S1559-8675%2806%2971553-4

autoimmune-
http://autoimmune.pathology.jhmi.edu/whatisautoimmunity.html

mechanism brain cancer-
http://www.youtube.com/watch?v=mAwkJdK2BrQ


skrg ko dh dpt jawapan yang ko nak kan?? xde bnde dalam dunia ni susah ok..boleh je ko nk bg ak jawapan kt dlm ni je..sume tu dtg dari cara ko je nk smpaikan jwpn kt aku je..ko xpyh nk "mengcomplicatedkan" cara ko tu..sumenya ak datang dari CARA ko nk bgtau aku..ko pikir rasional sikt ye hadi..dlm 20 org lebih tu xkan xde sorg pun yg baik kan..xkn la sume nk buat maksiat..jd ko nk labelkan sume buat salah la..mcm la ko tu baik sgt..ko boleh pikir logik kan..jadi jgn mudah nk bg hukuman pd org tu klu xde ujung pangkal yang betul ok..jadi pikir2 kan yeee :)

rasanya fifie menyampaikan apa yang cuba semua orang yang tidak pro pcz/dpmz rasa.

tak payah nak main main dengan jawab dengan jawapan entah apa apa, macam ni ke ketua/ex ketua?

pada mulanya aku neutral, tp bila tgk scene serang menyerang secara tidak bertauliah oleh ustaz abe kacak luar kacak dalam, yg mana scene itu bukan sekali dua telah berlaku, scene boikot program, scene kutuk mengutuk, scene jeling menjeling oleh pelajar perempuan ajk pcz kepada orang yg kononnya pro AQ, ah byk lagi lah, membuatkan aku officially anti pcz/dpmz.

ustaz ustaz nak tarik budak2 benci AQ, ada apahal ek? budak laki 2nd year boleh lah kau tarik semua.
dorg kan alim baik kacak *husnuzon*


utk hadi,
SUMPAH TAK LAWAK WEH KOMEN KAU.

hadi boleh masuk raja lawak lah awww *mata ke atas tangan di dada*

ak setuju dgn anonymous di atas..memang betul tekaan anda..ak bukan pro pcz or dpmz..ak jugak bukan pro AQ..ak neutral..tp sbb care2 bodoh pcz n dpmz ni..buat ak menyampah kt diorg..
ad jugak org yg dh leh nmpk ak nk smpaikan..korg tngu jela..lps ni pst akn ramai lg akn komplain..lps ni pst akn rmai lg muncul org yg daring mcm aku..ak akn tunjukkan betapa ramainya budak zagzig ni benci pendekatan yg dilakukan oleh dpmz n pcz..juz wait n see..

salamalaik kawan2,
semua dah bukak minda kan??..jom kita bukak hati pulak...

teringat kate2 seorng kwn nie.." ak nie mang nak jadi baik tapi nak wat camne hidayah tak sampai lagi"

tpi apa yg kita buat..tunggu jer sampai hidayah sampai ke???...kita sendiri yg tutup hati kita...beralasan taknk ke kelas agama dan x nak ikut perkara2 yang bersyariat...ce klu kita bukak hati kita tuk terima kebaikan ...insyaAllah, Allah akan campakkan kebaikan dan kefahaman dlm hati kita..percayalah...test la pd diri kwn2...

ye hidayah milik Allah...tapi bukaklah hati seluasnya tuk menerima segla kebaikan cam contohnya mendengar tazkirah2 agama... sepertimana kita bukak hati kita seluasnya tuk menonton drama2 korea...sy berckp berdsrkan penglmn sy yg lalu...alhamdulillah skrng Allah beri sy KEFAHAMAN iaitu nikmat terbesar selepas IMAN dan ISLAM...jom same2 buka hati...

"Buka hati adalah dengan lapangkan diri mendengar kebaikan dan menerimanya. Kalau ragu, bertanya. Kalau tidak faham, minta diperjelaskan. Bukan tutup hati, terus tak mahu dengar dan sebagainya."

seorng sahabt memberi link nie pd sy..so, ingin berkongsi pd kwn2
jom tgk same2 ea..

http://www.youtube.com/watch?v=da8cgw6zmNg

slm mesra...:)

Ada perbezaan antara orang yang mengetahui dan tidak mengetahui.- (Mengenai agama)

cuba kita berlapang dada menerima apa yg ajk hisbah cuba smpaikan. Sume utk kebaikan bersama. Xda lgsung niat negatif dr diorg. Tolong tgk dr sudut positif ok

to fifie~kalau anta/anti rasa hebat sesangat,tunjukkan diri.comment secara terbuka.jangan jadi macam anjing.kami nak tahu juga siapa awak.

fifie~awak sungguh berhikmah.aku kagum dengan fifie.memang inilah yang keluarga fifie terapkan dalam diri fifie.kerana keluarga fifie maybe bersikap seperti fifie.seperti kata pepatah melayu ''BAPA BOREK ANAK RINTIK''.terselah kesolehan anda atas didikan keluarga anda.

Ok fine if korg kata aku x bukak hati n minda..cuba pkir kenapa aku dok komen2 kt sini?? PIKIR YA DERR!!


Sebab aku bukak hati n minda lahh..tatz y aku ada rs nk tegur korg semua..well bukan aku cakap aku xterima apa ajaran semua nie..terima but, Cuma aku cakap kt sini cara korg x kena!! ishhhh! x paham2 ker ape?penat aku bebel2 kt sini cakap cara salah..ramai mula nk kata aku x terima hidayah Allah lah pulak..


Nie yg lg bgos siap bg peribahasa “BAPAK BOREK ANAK RINTIK” lg kt aku..si anonymous nie pon satu..kalau betol kau cukup agama sgt,perlu ker nak libat kan KELUARGA pulak dlm isu nie? Rasa nya mak or bapak aku xder pon nk komen kt sini…So siapa yg x berhikmah nie??? kau atau aku??


Derrr..cermin diri..baru cakap org soleh ker tak..klo diri sendiri pon terhuyung-hayang,xpayah lahh nk ckp ak xsoleh..n plus aku x pernah kata aku soleh pon, Dan klo mcm tuh..family kau msti didik kau smp “TERLALU BERHIKMAH”mcm nie kan???

to fifie~ana puji anta.mana ada kutuk anta.kenapa anda terasa

to anonymous~ haha..ko terasa ke ko TERLALU BERHIKMAH?
smpai terkelu lidah nk jawab balik..
dh xdpt nk jawab kan :P

Khas utk fifie...

mcm2 la hang sekoq nie..tue xhikmah, nie tak hikmah, tue salah, nie salah...

aku rase la kan, baek hang p dok dlam hutan la senang..klu hang nk marah hang marah dkt batang pokok tuh...klu hang dok rasa hutan tu bwt salah hang p marah kat hutan tue...klu hang dok rasa pokok tu xhikmah pi dok bwt luruhkan daun2 kering tu, hang tebang trus pun xpa...xdak orang nk marah...

hrap ja belajaq medic..tpi attitude xdak lngsung..xtrima pndngan org..bila org nk jelaskn mslh ang...hang asyik dok brdalih..mslh tu la,ni la...p jumpa trus dgn sapa2 yg ajak ang jumpa...pahtu ang tnya la nk tnya ap pun! bangang!..awat? ang takot ka??..cam haram!..dlm blog ckp lebat, ajak jmpa nk bincng mslh xnk kecut!..

yang ang dok kalut kat blog nie bwt pa??..org ajak jmpa nk sttle mslh ang bgi alasan tu la..nie la..aku rasa ang bukan nk jwapan..ang nk cari mslah sbnaq nya nie....mmg ang xcukup kasih syg la..ka ang bwt tmpt nie tmpt release tnsion?? tau la stress nk exam tpi ni bkan tmpt ang nk release tnsion....xle nk pakai bdak mcm nie neh...

bgi slow2 nmpk xmakan...cuba bgi kuat sket.. nie la aku nasihat, klu ang ad xpuas hati, ang leh g jmpa ngan hadi...takut dgn hadi?..kot2 ang penah dgq hadi telan org ka, smblih org ka(hadi maaf naa,sja pekena dkt ang)...ang p jmpa dgn bukhari..die lmbut sket pndkatan..insyaAllah..

tpi klu ang rasa bukhari pun pnah potong kaki org bwt sup..aku rasa baek ang p jumpa psikiatrist...ad mslh dkt spinal nerve ang tuh..

perbincangan insylh akan menghasilkan keputusan yang baik.

assalamualaikum..
ble ak tgk msalah nie mkin bpnjgn..ak t'pggl nk komen gak..ak rse ak faham mksud fifie tu..smpai ak da boleh nk tka da sape org nye..tp ak rse jwpn ak akn salah..
fifie..ak phm mksud hg..ape yg hg tkn kn ialah CARA YG XSESUAI..
ak rse Hisbah da kaji cara yg dorg gne tu sesuai atau x..klu hg rse cara dorg tu xsesuai..cecube hg bg cntoh cara mcm mana yg sesuai??nk tau r gak..kot2 cara hg nie nnt boleh t'kne kat batang hdung hg sndiri ke lpas nie..hehhe..=p
sape2 pon hg fifie,,ak mndoakn hg berjaya dlm exam nnti..semoga kita same b'jye dunia dan akhirat..aminnn..
:)

To awang selamat..kau sruh aku jmp physchiatrist kan?ape kata kau jumpa dlu?yg hang dok ngarut pokok,hutan ,daun kering suma tu pasai apa?sakai ker ape?merapu jer..nak kata org xdak attitude but hang pon lg xdak attitude..poyo jer lebih,sembang berabuk..apa pon xdak..klo setakat nk komen or condemn aku,xpayah lah bhai..


nie lg sekor cakap pasal x ckup kasih syg..hoihhh!mnde nyer..apa kaitan nyer dgn isu yg aku cakap?or nie tmpt m’beri kasih syg ker ape? gila! and aku rasa kau yg tension smp msok bab hutan sume nie..hahahhaha..ohhh...LAWAK NYA! +____+


And to anonymous..w’slm..Mksd aku cara tu slh bila korg tros serbu..n ckp kami bt maksiat sume bagai..ok now aku paham tujuan korg nak jaga student sume nie..but perlu ker nak serbu teros cmtuh n bising kt khalayak ramai semua..apa kata call dulu Tanya precise n detail apa ktorg buat?apa sebab nya meeting smp ke lewat mlm sume?and sila bukak minda n hati**mcm yg di syorkan oleh salah satu peng’komen’ kt sini**...


Means bila korg berbincang ker ape..ajak lah student lain join ker ape..mntk pandangan budak2 lain..skrg kite dh ramai duk zagzig ni bukan lagi mcm zaman tok kadok korang dulu..so luas lah cket skop perbincangan tuh..xder lah asyik dlm kelompok korg jerk an? baru hidop aman n harmoni..seriusly,aku kt sini bukan nak gadoh or kecoh mnde nya..byk lg nk buat..study final lg afdhal..but bila aku dh komen guna bhs lebih sopan..ada pulak manusia2 yg sengaja nk mengapi-apikan aku..as we know,penghasut or org yg suka mengapi-apikan org nie ikut perangai syaitan..astagfirullahhalazim..simpang malaikat 44...

hanya sekadar pandangan, perbincangan adalah jalan yang paling selamat. so bincang molek deh??

sekarang tgh bincang la dalam ni kan? :)

To fifie yang pening..

tengok ayat fifie yg pening

Mksd aku cara tu slh bila korg tros serbu..n ckp kami bt maksiat sume bagai..ok now aku paham tujuan korg nak jaga student sume nie..but perlu ker nak serbu teros cmtuh n bising kt khalayak ramai semua..apa kata call dulu Tanya precise n detail apa ktorg buat

SEUMPAMA: polis nk serbu pencuri kat dalam rumah seseorang. maka polis tersebut kena tel pon dulu pencuri tersebut mereka tengah buat apa, sedang mencuri atau makan nasi dalam rumah tersebut.. klu tengah selokar bilik atau laci bru polis boleh serbu. tapi klu tengah makan nasi dalam rumah tersbut maka kesalahan masuk menceroboh tidak dikira salah sbb tujuannya masuk untuk makan nasi.. ini tidak bermaksud melanggar undang2.. lawak btul la bdak AQ(fifie sorang jer) ni.. akal pendek..

bdak AQ duk meeting smpai kul 12 tu kompem dh menimbulkan fitnah walaupun mereka wat mesyuarat sbb tempat itu bukan markaz atau tidak diiktiraf oleh DPMZ sbgai dewan..

to fifie

kenapa mesti bincang dalam blog.datang bersemuka dengan pihak yang anda rasa tidak puas hati.face to face.jangan jadi penakut.sekadar berani bersuara dalam blog.saya cabar anda datang bersemuka dengan pihak dpmz dan pcz.

sume suruh fifie bersemuka,kenapa x suruh anakadamhawa juga?berat sebelah sume

to anonymous and fifie

org lain sume dh phm, kmu brdua je yg xphm2 lg...apa lah yg pyh sgt nk trima kbnarn Islam ni...bapak ko x azankn ke kt telinga ko mase lahir dlu?...

owner anakadamhawa sudah kita tahu seorang yang pengecut sebab since last year lagi owner blog itu tak nak tonjolkan diri.kalau fifie sama sahaja seperti anakadamhawa,just go on.kalau fifie rasa fifie berada dipihak yang betul,datang bersemuka.setakat tulis dalam blog tidak menampakkan kebenaran.datang bersemuka.

sembang taik je org2 dpmz ni...

How about we take a good care about ourselves, I mean our responsibility being khalifah in this earth and our role between ourselves and Allah, by not judging, defam or busy-bodying about other God creatures, dude?

Inilah salah satu sebab ana menyarankan agar perbincangan dibuat diluar dari sini. percaya dan yakinlah kalau still xnk bincang face to face,nk jugak bincang kat sini, keputusan xkn jumpa. yang ade adelah perbalahan. Nabi dulu pun ade mslh jgk, lg besar mslhnye, tp ade caranye, bincang elok2. klu nk bertikam lidah sekalipun biar hny dlm msyrt. orang pn xnmpk. xslh klu nk bertikam lidah dlm msyrt.

Sahabat