Saturday, July 28, 2012

Keadaan Umat Akhirzaman

Posted by UPP DPMZ On 6:57 AM No comments



Serangan Musuh Islam

Sejak kejatuhan Khilafah Uthmaniah pada tahun 1924 yang berpusat di Turki, kita telah melihat umat Islam diserang di segenap penjuru. Penjajahan dan peperangan telah meletus dalam Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua yang menyebabkan negara-negara yang dimiliki umat Islam telah dijajah dan dirampas segala hasil mahsul kekayaannya.


Imperialis Britian, Amerika, Rusia, Perancis, China, dan lain-lain menjadi penjajah serta menjadi kuasa besar yang bertanggungjawab membunuh umat Islam diseluruh dunia. Kekuatan umat Islam menjadi lemah dan ranap, pemimpin-pemimpin di negara Islam dijadikan boneka setelah penjajah pulang ke negara masing-masing. Sekiranya negara tersebut ingin mendapatkan kemerdekaan dari penjajah, pemimpin-pemimpin negara Islam tadi mesti menjalankan agenda musuh setelah pulangnya penjajah.

Realitinya pada hari ini, kebanyakkan negara yang mendapat kemerdekaan daripada penjajah pemimpin-pemimpinnya terdiri dari kalangan mereka yang sudah rosak akhlaknya. Rasuah, judi, seks, arak menjadi hidangan para pemimpinnya, rakyat pula diberikan bentuk-bentuk hiburan yang menggilakan, pusat-pusat judi diberikan lesen, arak dijual ditempat terbuka, pelacur-pelacur diimport dari luar negara, anak-anak mudanya diberikan rokok dan dadah, kes zina dan rogol meningkat, agama hanya pada urusan tertentu sahaja, dan sebagainya.

Serangan pemikiran juga telah menjalar dalam jiwa umat Islam sehinggakan umat Islam tidak mampu bangkit. Sistem pemerintahan Barat dipaksakan ke atas seluruh manusia termasuk ke atas orang-orang Islam. Ideologi-ideologi moden dan sesat diserap masuk dalam pemikiran masyarakat, aliran falsafah dan teori-teori mengenai urusan negara, ekonomi atau kemasyarakatan dengan pelbagai nama seperti, Sekularisme, Liberalisme, Kapitalisme, Sosialisme, Nasionalisme, Pargamatisme dan sebagainya telah memecah belahkan masyarakat Islam daripada tali agama Allah.

Hakikatnya, kekuatan umat Islam telah hilang. Kebanyakkan umat Islam hari ini berpegang dengan pemikiran-pemikiran dan ideologi-ideologi sesat yang meranapkan akidah dan jatidiri umat Islam. Gerakan Zionis, Orientaslis, Kristianisasi telah menjadikan umat Islam hari ini sudah tidak berpaut pada agama. Akidah di dalam jiwa umat Islam dicabut sedikit demi sedikit, umat Islam juga meninggalkan persoalan jihad dan sunnah Nabi Muhammad SAW bahkan juga mengikut kesesatan musuh satu persatu.

Realiti Hari Ini

Sabda Nabi SAW :

عَنْ ثَوْبَانَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " يُوشِكُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الْأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا ، فَقَالَ قَائِلٌ : وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ ؟ قَالَ : بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ وَلَيَنْزَعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمُ الْوَهْنَ ، فَقَالَ قَائِلٌ : يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْوَهْنُ ؟ قَالَ : حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ " .

“Akan datang suatu masa umat lain akan memperebutkan kamu ibarat orang-orang lapar memperebutkan makanan dalam hidangan.” Sahabat bertanya, “Apakah lantaran pada waktu itu jumlah kami hanya sedikit Ya Rasulullah?”.Dijawab oleh baginda, “Bukan, bahkan sesungguhnya jumlah kamu pada waktu itu banyak, tetapi kualiti kamu ibarat buih yang terapung-apung di atas laut, dan dalam jiwamu tertanam ‘Al Wahn’ (kelemahan jiwa).” Sahabat bertanya, “Apa yang dimaksudkan ‘Al Wahn’ (kelemahan jiwa), Ya Rasulullah?” Beliau menjawab, “Cinta dunia dan takut mati!”.(HR Abu Daud)

Kuasa Barat telah berjaya melemahkan kekuatan umat Islam sedangkan umat Islam hari ini cukup ramai. Banyak perancangan musuh yang dirancang berjaya ditambah lagi dengan keadaan umat Islam yang meninggalkan jihad dan terlalu cintakan dunia dan takutkan mati menyebabkan segala perancangan musuh berjaya dilaksanakan sehingga ke hari ini. Antaranya yang boleh diketahui dalam Muktamar Eropah yang berlangsung di Berlin dalam tahun 1978. Antara resolusi melemahkan umat Islam adalah dengan :-

1.    Menghancurkan Khilafah Uthmaniah
2. Mengoyak rabakkan negara-negara Islam menjadi negara-negara kecil yang dibataskan dengan garisan sempadan yang sengaja dicipta.
3.    Menyokong aliran-aliran fahaman yang berusaha menjatuhkan Islam
4. Menyokong golongan Kristian yang menetap di negara-negara Islam serta memonopoli mereka kea rah mewujudkan fitnah dan keadaan tidak stabil di negara-negara tersebut.

Realitinya, perancangan ini sudah berjaya dan apa yang berlaku di depan mata kita hari ini jelas terbukti.

Umat Islam Malas Membaca Dan Mengkaji

Di dalam buku Aina Khalal karangan Prof Dr Yusof Qardahwi pernah menceritakan kisah seorang Jeneral Tentera Israel Zionis membongkar rahsia kelemahan umat Islam hari ini. Moshe Dayan, juga seorang pemimpin negara Israel, ketika mana beliau menghadiri satu pertemuan tertutup Gerakan Zionis Antarabangsa bagi memerangi umat dan merampas tanah-tanah Islam di Palestin, maklumat yang diterima dalam pertemuan tersebut sangat sulit dan tidak dibenarkan maklumat tersebut diberitahu pada sesiapa.

Ketika mana menghadiri satu proram terbuka, didedahkan rahsia tersebut yang menyebabkan pegawai risikan sangat terkejut dengan tindakan Moshe Dayan yang mendedahkan rahsia yang sangat sulit sehingga beliau ditegur dalam satu majlis yang dibimbanginya akan diketahui oleh orang-orang Arab serta mengetahui perancangan tersebut.

Apa yang disebut oleh Moshe Dayan “Bertenang semua….kamu jangan bimbang dengan orang-orang Arab dan umat Islam, mereka malas membaca, kalau membaca pun mereka tak faham apa yang dibaca, kalau faham pun mereka tak akan buat apa yang dibaca, kalau buat pun, mereka tak bersungguh dalam buat kerja, kalau bersungguh pun belum tentu mereka akan berterusan dalam melakukan kerja”

Umat Islam pada hari ini perlu lebih banyak membaca dan mengkaji selain menambahkan ilmu pengetahuan, antara kejayaan musuh Islam hari ini berjaya menyelinap masuk dalam pendidikan di negara-negara umat Islam. Salah satu kejayaannya, iaitu berjaya menerapkan teori-teori palsu yang tabiatnya bertentangan dengan tuntutan Islam ke dalam ilmu-ilmu biologi, psikologi, sosiologi dan ekonomi. Dalam bidang sejarah pula, dicuaikan sejarah Islam serta mengambil berat tentang sejarah barat dan mengkajinya secara mendalam. Akhirnya, umat Islam telah berjaya didoktrin pemikirannya secara tak langsung dan berjaya dikuasai oleh musuh.

Umat Wajib Membebaskan Diri Dari Sistem Jahiliyah Moden

Sesungguhnya Allah telah menetapkan orang-orang Islam tidak akan dikuasai oleh musuh-musuh mereka yang dapat menghancurkan kekuatan mereka kecuali dari diri mereka sendiri.

Manhaj Islam adalah satu-satunya manhaj yang berjaya membebaskan manusia dari perhambaan sesama manusia tetapi ada dalam manhaj sekular ciptaan manusia, iaitu manusia mengabdikan diri sesama manusia.

Zaman fitnah yang sedang diharungi ini telah memperlihatkan beberapa krisis kemanusiaan telah hilang, banyak sistem yang dicipta telah memperhambakan manusia secara tidak sedar. Hanya Islam penyelesaian, banyak contoh sistem kuffar di dunia telah gagal dan tidak mampu menyelesaikan masalah manusia malah menambahkan kerosakan dan kefasadan di muka bumi ini. Misalnya, sistem kapitalis yang diamalkan oleh negara-negara Eropah hari ini telah menunjukkan kegagalan sistem ini. Negara Greece contohnya hampir muflis disebabkan hutang yang sangat banyak. Matawang dollar Amerika bila-bila masa sahaja akan jatuh, dan sekarang sedang menunjukkan isyaratnya serta hutangnya trillioon dolar kepada Federal Reserve iaitu sebuah bank Yahudi menunjukkan kegagalan sistem Kapitalis.

Sistem jahiliyah juga kita dapat lihat banyak penyakit-penyakit melanda masyarakat sekular Eropah juga melanda masyarakat Islam yang melaksanakan sistem sekular. Antaranya :-

1.    Ketandusan pemimpin yang berakhlak
2.    Ketagihan dadah
3.    Penyakit-penyakit saraf dan jiwa
4.    Jenayah-jenayah yang tidak berperikemanusiaan
5.    Hubungan jenis yang dahsyat
6.    Bunuh diri.

Akhir sekali Allah membalakan umat manusia hari ini dengan penyakit taun baru iaitu AIDS dan HIV yang melanda seluruh negara-negara di dunia ini.

Colin Wilson pernah menulis dalam bukunya “Keruntuhan Tamadun” : 

“Peradaban kita yang kaya dari sudut material telah bergerak perlahan-lahan mencipta masyarakat babi yang terbina dengan kekayaan yang cemerlang dalam menggerakkan aktiviti barunya dan kemampuannya yang wajib dalam menyahut dugaan-dugaan jasadnya, tetapi tidak mempunyai apa-apa kelayakan atau kemampuan dalam membentuk hubungan rohani atau memasukkan dorongan-dorongan perasaan”

Penutup

Kita mendoakan supaya giliran umat Islam pula mengalahkan kembali musuh-musuh Allah SWT  dan memberi taufik kepada umat Islam dalam menuju kemenangan.

Firman Allah SWT ;

“Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima darinya dan ia pada hari akhirat dari orang-orang yang rugi” (Ali Imran : 85)

Wallahu a'lam

Disediakan oleh,

Mohd Faizzudin Ghazali
Felo MANHAL PMRAM 2012

Rujukan:

1.    Aina Khalal - Dimana Kesilapan, Prof Dr Yusof Qardhawi
2.  Strategi Musuh Menentang Islam : Dr Saaduddin Al-Sayyid Salih, Universiti Al-Azhar Kaherah

Sumber : manhal-pmram

0 comments:

Sahabat